Informatie aanvragen

Sprokkelaar; nieuwsbriefbijdrage door Irma Spaans

24-06-2012

Auteur:           Irma Spaans

CV:                  Irma Spaans werkt als opleidingsadviseur bij de sectie bij-  en nascholingen van VUmc Amstel Academie. Daar is zij sinds februari 2011 verantwoordelijk voor de bijscholingen over traumatologie en het ernstig zieke of gewonde kind voor SEH verpleegkundigen. Daarvoor werkte Irma als praktijkopleider op de SEH van VUmc. Irma startte haar loopbaan als IC en SEH verpleegkundige.

Sprokkelaar

Ondanks de economische crisis die door Nederland waart heb ik recent mijn huis kunnen verkopen. Dit betekent dat ik binnenkort mijn boeltje in moet pakken en ga verhuizen. Een leuk vooruitzicht maar  ook een zware klus. Ik ben namelijk een sprokkelaar. Deze “diagnose” stelde mijn voormalig jobcoach toen ik hem tegenkwam terwijl ik van het ziekenhuis terug naar het  opleidingscentrum liep. Hij vroeg hoe het me vergaat in mijn nieuwe baan als opleidingsadviseur.
Ik vertelde hem dat ik mijn creativiteit goed kwijt kan in het nieuwe onderwijs dat ik aan het ontwikkelen ben. En dat het me opvalt dat ik allerlei technieken en methodieken die ik in de afgelopen jaren heb opgepikt nu zo goed kan inzetten in mijn nieuwe baan.
Ik maak schaamteloos gebruik van verschillende onderwijstheorieën; leercirkels; quotes van andere professionals die ik hoog acht. Ik steel zelfs  mooie zinnen uit PowerPointpresentaties van anderen.  Soms loop ik door de gangen van het schoolgebouw en kijk ik de lokalen in. Wat een interessante dia’s en leuke teksten zie ik daar in de presentaties voorbij komen.  Ik sla het op om het vervolgens te recyclen. Werkelijk alles kan ik wel gebruiken bij het organiseren van onderwijs, het begeleiden van studenten en het aansturen van docenten. Kortom ik gebruik alles wat ik in de afgelopen jaren heb opgepikt en wat mijn doel kan dienen.  “Dan ben jij een sprokkelaar.” reageerde hij. “Een sprokkelaar?  Wat bedoel je daar nu weer mee?” Hij keek me geamuseerd aan en stelde me gerust. “Ik ben ook een sprokkelaar, dat  is iemand die alles wat hij hoort, ziet en leest als inspirerend ervaart. Wij zijn types die meteen bedenken wat we met al die informatie kunnen doen.”
“Nou daar ben ik dan mooi klaar mee” verzuchtte ik. “Dat valt toch wel mee, sprokkelen kan ook heel inspirerend zijn. “  Zo had ik ’t nog niet bekeken. We namen afscheid en opgetogen vervolgde ik mijn weg. “Ik ben een sprokkelaar, dat klinkt niet gek.”

Nu terug naar mijn verhuizing. Want als officieel gediagnostiseerde toepassingsgerichte sprokkelaar ben ik er maar mooi klaar mee. Ik sta deze zomer  voor de taak om alle boeken, artikelen, aantekeningen,  knipsels, scheursels  en quotes in te pakken. En dat betekent dat ik alle informatie die ik de afgelopen 28 jaar bij elkaar heb gescharreld over  verpleegkunde, geneeskunde en onderwijs moet  uitzoeken en sorteren. Ik weet dat ik vooral veel moet weggooien. Dat heb ik weer opgepikt bij een voorlichtingsbijeenkomst voor professional organizers. Alles wat je vijf  jaar niet hebt gebruikt kan wel weg. Ik word al misselijk als ik er aan denk. Stel je voor dat ik net dàt stukje informatie weggooi waar ik briljant onderwijs mee kan ontwikkelen. Waarmee ik  wereldvrede sticht, de mensheid red en minimaal de Nobelprijs voor de vrede binnen sleep?
Vanmiddag komen de verhuisdozen. In de aankomende zomerweken zal ik nederig op mijn knieën zitten met bergen boeken, mappen en stapels papier voor mijn neus. Ik hoop veel ongelezen weg te doen en verder vul ik doos na doos. Ik blijf immers een sprokkelaar.

Wil je ook een bijdrage leveren aan de nieuwsbrief van BOC-onderwijsadvies?

Neem contact op via m.bekker@boc-onderwijsadvies.nl. Als dank ontvang je het boek "Focus op Groepsdynamica"of "Leuker Lesgeven".