Informatie aanvragen

Transformers door Irma Spaans

24-01-2013

 

Transformers
 
Transformative learning, kent u die uitdrukking? Ik hoorde deze term  voor het eerst op een onderwijs congres voor medici. Ik had er nog nooit van gehoord en dat roept bij mij altijd twee vragen op: “Wat heb ik nu weer gemist?” en: “Kan ik er wat mee?”. Daarnaast ontwikkeld zich in mijn brein meestal een unheimisch gevoel: “Oh jee, onderwijzend Nederland is al met een mogelijke nieuwe ontwikkeling bezig waar ik niets van weet!”. Ondanks dat ik elk interessant snippertje informatie bewaar (zie mijn vorige column) moet ik bekennen dat ik die snippertjes alleen maar lees als ik ze echt nodig heb. Ook vakbladen, internet en forums blader ik vluchtig door op zoek naar relevante informatie. De rest laat ik schieten, anders raakt mijn brein oververhit.
 
Enfin, de uitdaging was geboren. Ik heb mij uitgebreid verdiept in transformative learning. Thuis was ik snel klaar, ik heb geen snippertje in huis waar die term in voor komt. Maar wat gebeurt er dan in de rest van de wereld? Gezien de 2.295.000 hits op Google heb ik waarschijnlijk toch iets gemist, deze theorie van Jack Mezirow bestaat al vanaf de jaren negentig.  Gelukkig vond ik weinig Nederlandse teksten, dus ik ben er toch op tijd bij.  Vervolgens heb ik gekeken of ik iets met deze  onderwijsvisie kon. Vele pagina’s theorie en discussie heb ik tot mij genomen. Prachtige Engelse volzinnen heb ik vertaald om deze onderwijskundige visie te doorgronden. Ik las teksten waarin onderwijzers verantwoordelijk zijn voor het opleiden van jonge mensen tot autonome sociaal kritische denkers. Studenten die kritisch kunnen kijken naar processen en anderen. Maar vooral naar zichzelf en hun eigen vooronderstellingen en aannames. Studenten die uitgroeien tot beroepsbeoefenaars die hun gedrag kunnen en durven te veranderen.
 
Toen ik dat las slaakte ik een zucht van verlichting. Want ik ben eigenlijk al heel lekker ‘transformatief’  bezig! Bij elke oplossing die mijn verpleegkundestudenten in welke situatie dan ook aandragen probeer ik ze altijd uit te dagen. Ik vraag ze hun handelen te beargumenteren en na te denken over andere alternatieve oplossingen om bepaalde problemen op te lossen.  Ik leg uit dat er meerdere manieren zijn om een situatie aan te pakken. We bespreken de omstandigheden waarin deze studenten terecht komen en de personen die op dat moment hun stempel op de situatie willen drukken. Maar de allerbelangrijkste opdracht die ik mijn studenten probeer mee te geven is om ten allen tijden te reflecteren op hun eigen denken en handelen. Hoe pakken zij de volgende keer zo’n situatie aan? Ook ik zelf denk na over mijn eigen aannames: “Hoe pak ik volgende keer de confrontatie met een ander onderwijsconcept aan?” In ieder geval geen paniek en unheimische gevoelens meer. Ik heb genoeg bagage om deze nieuwe theorieën te doorgronden. Ik sleep er uit wat ik kan gebruiken en ik vertaal dit naar mijn eigen onderwijs. Transformative learning, ik ben er klaar voor! 
 
Met dank aan dominee Gremdaat