Informatie aanvragen

Wat moet een docent met uien?

25-04-2012

Vanaf deze maand vind je hier iedere maand een bijdrage van een collega. Hij of zij beschrijft zijn/haar ervaringen met (leuker) lesgeven.

Deze eerste bijdrage is van Mike Aarts ( freelance trainer en docent verpleegkunde en werkzaam als verpleegkundige op een afdeling Spoedeisende Hulp).

Wat moet een docent met uien?

Een les over traumatologie en ik had weer een dergelijk moment.
Na de beginsituatie verkend te hebben en de doelen te hebben aangegeven, werd er al snel geleerd door diverse activerende werkvormen.
Ik voelde me helemaal in mijn element, de groep studenten was enthousiast, waarbij ook zij hun deskundigheid en ervaring inbrachten. Da’s altijd een leuk vertrek station.
Na een onderwijsleergesprek, een quiz en werken in duo’s was er tijd voor koffie. De studenten vlogen naar buiten om even te genieten van de zon. Zelf nam ik een zwarte koffie uit zo’n plastic bekertje. Ik wist het zeker: een mok is eigenlijk veel lekkerder drinken.
Met twee collega’s tijdens de korte pauze mijn goede gevoel over dit lesdeel besproken. Ja, ze merkten het ook wel. “Duidelijk in flow” zei er een. En ineens realiseerde ik me weer wat het was. Ik wilde eigenlijk nog snel een tweede bak koffie. Maar helaas…. het leslokaal riep alweer.
De volgende twee lesuren vlogen om. De evaluatie (deze keer de vraag “Wat neem je mee uit deze les?”) gaf inspirerende antwoorden. Er waren in de lesgroep heel wat kwartjes gevallen. Mooi!
Dat woord “Flow” bleef me echter bezig houden. Het begrip is niets meer dan een concept uit de organisatiepsychologie dat kortgezegd de situatie beschrijft waarin iemand op de toppen van zijn kunnen presteert, zonder dat het hem moeite kost en waarbij hij het gevoel heeft de situatie volledig meester te zijn. Plezier en prestatie gaan hier dus hand in hand. Ik noem het een magisch moment en eerlijk, dat was het!
Ook bleef de rest van de dag heerlijk ontspannen. Maar toch die vraag: hoe kon ik gevoel blijven vasthouden? Mijn lach bleef maar hangen op m’n gezicht.
Aan het eind van de dag er nog eens over nagedacht. Ik had me al voorgenomen vòòr de les om niet te blijven vertellen over m’n vakgebied, want dat is wel erg leuk voor mij, maar niet zo activerend voor de studenten.
Een vriend vertelde ik ’s avonds tijdens een etentje over het super gevoel. Die hield me een spiegel voor. Ik werkte volgens hem vanuit m’n kernkwaliteiten en had juist rekening gehouden met mijn valkuil. Als een ui pelden we in dat restaurant het hele proces af om tot de kern te komen, onder het genot van een glaasje rode wijn.
Het werd me weer helemaal duidelijk. We bespraken o.a. mijn gedrag, de zgn. buitenkant, wat goed ging tijdens de les, welke bekwaamheden ik inzette, waarom ik dat zo gedaan had (mijn overtuigingen), afin, en zo via mijn gevoel voor mijn identiteit en werkelijke betrokkenheid steeds verder naar binnen. Heel veilig bij deze ouwe bekende, waar ik zelf ook wel eens deze rol vervul.
Ondertussen werd het voorgerecht opgediend. Uiensoep. Die was net te warm, met zo’n heerlijk gegratineerd stukje stokbrood erop. We wachtten nog even, bestelden een volgend wijntje en spraken verder.
Al snel was het duidelijk. Alle lagen spoorden mooi met elkaar. Ik had ‘m weer. Zo ontstond dus de ervaring van het “in flow zijn”. Onbewust kwamen mijn persoonlijke kwaliteiten tot uiting. En blijkbaar hingen ze samen met de dieper gelegen lagen die mijn handelen beïnvloeden. Precies, de kernkwaliteiten. De cirkel was weer rond.
Ik vond het een enerverende ervaring om deze ontdekkingsreis weer eens te maken, zo op zoek naar m’n diepere beweegredenen. Ik weet nu ook beter hoe ik dat gevoel kan vasthouden. Dicht bij mezelf blijven.
De volgende les met deze groep heb ik mijn leuke ervaring over deze reflectie ook met hen gedeeld. Ik kreeg van een aantal studenten een mooie reactie terug. Of ik hen ook een keer mee uit eten wilde nemen naar dat restaurant, want reflecteren vonden ze best moeilijk. Ja, tis een lekker stel…….

© Mike Aarts april 2012

Mike geeft "het toetsenbord" door aan Helena Uijldert (docent bij de Amstel Academie). Haar bijdrage vind je volgende maand.
Wil je ook een bijdrage leveren? Laat het me weten via m.bekker@boc-onderwijsadvies.nl.

Als dank ontvang je het boek "Leuker Lesgeven" of "Focus op Groepsdynamica"